SEKCJA HURAGAN MROWLA
REHABILITACJA
Rehabilitacją w naszym ośrodku objęci są wszyscy uczniowie. Zajęcia te mają na celu przede wszystkim profilaktykę i korekcję wad
postawy. Mają też zapobiegać otyłości. Ponadto służą dbałości o właściwy rozwój, dobrą kondycję i zdrowy tryb życia dzieci. Gry i
zabawy ruchowe oraz ćwiczenia w parach uczą dzieci współpracy oraz rozwijają cechy motoryczne – zwinność, siłę,gibkość, szybkość,
wytrzymałość. Regularne uczestnictwo w zajęciach pozwala na skuteczne odreagowanie napięć psychicznych, jest dobrą formą
relaksu, wyrabia także nawyk systematycznych ćwiczeń fizycznych.
Pomoce w rehabilitacji
W rehabilitacji wykorzystuje się liczne pomoce. Do ćwiczeń kondycji, koordynacji, równowagi, a także wzmacniania mięśni świetnie
służą takie przyrządy jak rowerki stacjonarne, bieżnia, orbitrek, wiosła, stepper.
Wiele radości dostarcza dzieciom ćwiczenie na kolorowych piłkach gimnastycznych o różnego rodzaju rozmiarach i
kształtach. Doskonale wzmacniają one mięśnie grzbietu i brzucha, kształtują zmysł równowagi oraz pozwalają na uzyskanie efektu
rozluźniającego i uspokajającego.
Część dzieci szczególnie młodszych, ćwiczy także przez zabawę dużymi klockami z materiału – układając je, przenosząc, budując, czy
chodząc po nich trenują równowagę, koordynację, orientację przestrzenną, wzmacniają siłę mięśni.
Przybory gimnastyczne
Równie ważną rolę spełniają takie przybory jak laski gimnastyczne, piłki, woreczki czy kolczaste jeżyki – doskonałe do profilaktyki i
korelacji płaskostopia oraz do nauki utrzymywania równowagi.
Muzyka
Duże znaczenie w trakcie zajęć ma również muzyka. Dzieci chętniej ćwiczą, gdy ulubione piosenki nadają im rytm, a efekt rozluźniający
dużo łatwiej uzyskać, gdy w tle słychać spokojne melodie.
Praca indywidualna
Praca indywidualna natomiast idzie w kierunku korekcji konkretnych wad i zaburzeń postawy oraz funkcjonowania ciała. Na przykład u
wychowanków z mózgowym porażeniem dziecięcym ma na celu likwidację przykurczy mięśni i stawów, a także poprawę zakresu ruchu
w stawach i jak najlepsze przystosowanie do funkcjonowania przy istniejących ograniczeniach. Część dzieci wymaga pracy nad
normalizacją czy to zbyt dużego, czy zbyt małego napięcia mięśniowego. Część wychowanków uczy się poprawnego chodu, w czym
bardzo przydatne i efektywne są ćwiczenia na bieżni.
Bardzo ważną rolę odgrywają ćwiczenia usprawniające motorykę precyzyjną z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu – przekładają się
one na poprawę funkcjonowania dziecka w zakresie samoobsługi – ubieranie, mycie się, jedzenie, a także w czynnościach szkolnych –
rysowanie, malowanie, lepienie, pisanie.