SPECJANY OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
PSYCHOLOG
PSYCHOLOG
 Praca w Zespole Szkół w SOSW jest ciągłym poszukiwaniem metod i sposobów.
 Wymaga uważności i plastyczności, otwartości na świat i ludzi.
 Oferta edukacyjna umożliwia każdemu uczniowi rozwój na miarę jego możliwości.
 W szkole z pasją i sercem uczniowie mogą rozwijać swoje talenty.
 Nie tylko poprawiaj, wspieraj mnie w rozwoju, bym mógł tak powiedzieć:
 „Dziękuję Ci za to jak się czuję i co myślę o sobie, kiedy jestem z Tobą”.
 (autor nieznany)
Opieką psychologiczną objęci są wszyscy uczniowie. Prowadzone są działania diagnostyczne, terapeutyczne obejmujące sferę
 rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego.
Dąży się do określenia u każdego ucznia :
 potrzeb psychicznych i możliwości ich zaspokajania,
 mocnych stron,
 możliwości intelektualnych,
 mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża występujących trudności.
Celem podstawowym prowadzonych oddziaływań jest konstruowanie sytuacji społecznych sprzyjających rozwojowi osobowości
 społecznej uczniów, a zarazem wyzwalających ich aktywność i potencjał intelektualny. Dążeniem nadrzędnym jest aby każdy z uczniów
 mógł postrzegać siebie samego, jako osobę znaczącą .
Prowadzone są z uczniami zaplanowane oddziaływania pedagogiczno – psychologiczne odpowiednie do indywidualnych potrzeb :
 tematyczne zabawy,
 psychoterapię zajęciową – aktywizująca i uwalniająca od napięć, stwarzającą podstawy do nawiązania więzi uczuciowej z terapeutą,
 zabawy swobodne organizowane przez samego ucznia,
 gry towarzyskie, zaspakajające potrzebę interakcji, a zarazem rozumienia konieczności podporządkowania się regułom,
 ogólnorozwojowy trening funkcji poznawczych stymulujący percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć, uwagę, logiczne myślenie.
 
			 
			Stosuje się
  formy pracy:
 psychoterapię wspierającą i odkrywającą,
 psychoterapię opartą na behawiorystycznej teorii uczenia się,
 treningi relaksacyjne,
 reedukację funkcji psychomotorycznych,
 terapię zabawą,
 terapię integracji sensoryczne.
 metody :
 Kinezjologię edukacyjną,
 Ruch rozwijający dla dzieci Weroniki Sherborne,
 Terapia zabawą,
 VHT,
 Integrację sensoryczną.
Zajęcia odbywają się w atrakcyjnej dla dziecka formie jaką jest zabawa . Jest to naturalny sposób zdobywania przez nie doświadczeń i
 umiejętności. Celem oddziaływań jest zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawania i działania, rozwoju samokontroli, przeżywania
 radości sprawczej oraz uzyskania poprawy w zakresie samoobsługi i uspołecznienia. Dla uczniów klas starszych prowadzone są zajęcia
 odpowiednie do wieku. Rozwijające kompetencje intelektualno-społeczne.
Prowadzone są działania w formie:
 indywidualnej,
 grupowej.
Rodzaje zajęć :
Psychoterapia,  czyli zamierzony proces interakcji rozwijany między uczniem a terapeutą lub grupą terapeutyczną w celu rozwijania
 umiejętności komunikacji ibuzyskiwania lepszego przystosowania społecznego, a także stymulację możliwości rozwojowych. Praca
 terapeutyczna to specyficzna, emocjonalna i intelektualna, relacja osoby dorosłej z dzieckiem, które traktowane podmiotowo znajduje
 warunki do rozwoju.
Trening interpersonalny (grupowy) polegający na rozwijaniu tych właściwości psychicznych, które są niezbędne w podejmowaniu
 satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi.
Zajęcia psychoedukacyjne, których celem jest uczenie się określonych umiejętności psychologicznych (komunikowania się,
 empatii, rozumienia i nazywania uczuć itp.).
Zajęcia z elementami socjoterapii, polegające na celowym stwarzaniu dzieciom warunków (doświadczeń społecznych w toku
 spotkań grupowych) umożliwiających zmianę sądów o rzeczywistości, naukę sposobów zachowań i odreagowanie emocjonalne.
Szczególne znaczenie w podejmowanych działaniach ma rozwijanie aktywności własnej uczniów, przeciwdziałanie zewnątrz
 sterowności, stymulowanie zachowań z cyklu zdrowo i bezpiecznie żyć, oraz wspieranie w rozwoju psychoseksualnym.
